Mediavärlden, en diktatur?


Jaha sitter här i skolan och har svenska B när jag började fundera på; Vem bestämmer vem som är fin eller ful och vad är normalt?


I alla år som vi funnits på jorden, eller ja åtminstone tills vi var en civilisation har folk fått höra att de antingen är fina eller fula. Vem är det som bestämmer detta egentligen? För en person kanske är ful i någons ögon, medan dem är alldeles perfekta i någon annans. Hur kommer detta sig, vad är det som får folk att ens använda dessa ord eller varför tar folk åt sig? Kan det vara så att det är mediavärldens fel, att det är vad dom tycker är snyggt, vackert, fint eller perfekt som är mallen vi människor går efter? Och allt annat som de inte nämner som okej, är fult, otäckt, äckligt, tjockt. Många kanske inte tänker på det, men det är nästan som om vi alla blir hjärntvättade av allt vi ser på tv, läser i tidningar.


Jag kan till viss del erkänna, att jag också har blivit lite hjärntvättad dock har jag börjat förstå det nu. kanske borde vi alla börja tänka för egen kraft istället för att bara följa strömmen. Kan det vara så att vi i denna moderna tid, glömt att man kan ha egna tankar samt åsikter. Har vi alla gått och blivit grottmänniskor igen, och glömt att även vi kan tänka själva?
Det är som svartsjuka, eller hur vi älskar att gotta oss åt kändistidningar. Jag tror att vi människor, försöker fly vardagen och älskar att läsa skvaller där den och den kändisen gjort slut, eller någon varit otrogen. För det visar att även deras liv kan suga ibland. Eller kan det också vara så att vi vill leva deras liv istället och att de få minuter vi ägnar oss åt att läsa tidningar, får oss att glömma det gråa i vårt egna? Kanske är det de dom behöver för att klara av vardagen, som tillexempel vissa blir troende för att de behöver något att tro på för att inte längre vara rädda.

Mediavärlden är som en gråzon helt enkelt, det finns lagar men dom är suddiga. 
Kan det vara så att mediavärlden är vår moderna tids svar på hitler?

eller är det bra att ha riktlinjer för vad allt klassas som?

/M

Kommentarer
Postat av: inga

jag blir rörd känner mig träffad

2009-01-17 @ 22:27:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0